Zuid-Afrika Informatie Zoeken

Zwakke Rand zorgt voor hoogste benzineprijs ooit in Zuid-Afrika

De laatste week hebben de munten van de zgn. ontwikkelende landen het zwaar te verduren gekregen op de internationale markten. Vooral de munten van Argentinië, Turkije en Zuid-Afrika werden door internationale beleggers massaal gedumpt.de daling van de Zuid-Afrikaanse Rand zorgt voor de hoogste benzineprijzen ooit in Zuid-Afrika Dat maakt de export goedkoper maar de import duurder. En bij die import hoort ook benzine en diesel, want Zuid-Afrika heeft wel goud, diamant, platina e.d. en ook veel steenkool, maar geen olie. En wellicht zal het dat nooit hebben, want het mogelijke schaliegas project in de Karoo woestijn wordt (gelukkig maar) door natuurliefhebbers naar de prullenmand verwezen. In de Sasol-fabriek in Sasolburg wordt er wel benzine uit steenkool gehaald. Maar dat procédé is duur geworden, zeker rekening houdend met de alsmaar stijgende loonkost in Zuid-Afrika, en bovendien kan Sasol (South African State Oil Company - Suid-Afrikaanse Staats Oliemaatskappy) vandaag maar aan zo'n 10% van de binnenlandse vraag voldoen. Ten tijde van de apartheid en de olieboycot tegen Zuid-Afrika was het helemaal anders: toen zorgde de Sasol benzine uit Zuid-Afrikaanse steenkool voor zowat 80% van de vraag. Naar benzine, niet naar diesel - want om diesel uit steenkool te halen lukt niet. Olie wordt dus ingevoerd in Zuid-Afrika, via olietankers die vooral in de havenstad Durban aanleggen. Daar wordt de olie dan geraffineerd en dan via enorme pijpleidingen naar het binnenland gepompt, of per vrachtwagen naar de andere kustplaatsen getransporteerd. De prijs van die pijpleiding naar het binnenland wordt doorberekend aan de pomp overigens.

De ruwe olie die Zuid-Afrika aankoopt om in eigen land tot benzine te raffineren moet betaald worden in Amerikaanse Dollar, en de zwakke Rand van de laatste dagen en weken zorgt ervoor dat die fakturen in US Dollar nu flink duurder zijn. Het gevolg kan u al raden: de benzineprijzen in Zuid-Afrika swingen de pan uit. En dat komt bij velen hard aan, want hypotheken zijn ook al net duurder geworden omdat de Nationale Bank van Zuid-Afrika vorige week de basisrente moest verhogen van 5,00% naar 5,50%. Veel Zuid-Afrikanen lenen met een rentevoet die om de drie maanden herzienbaar is, en dus vallen de brieven van de banken en hypotheekmaatschappijen overal al in de bus. En nu komt er dus een benzineschok bij: vorige woensdag (5 februari 2014) is de benzineprijs gestegen tot 13,96 Zuid-Afrikaanse Rand per liter in de binnenlandprovincies en 13,59 Zuid-Afrikaanse Rand per liter in de kustprovincies. Een nieuw record voor Zuid-Afrika - en tenzij de Rand de volgende dagen en weken in waarde terugwint zal het wellicht niet de laatste verhoging zijn.

Wie, als toerist, de eerstvolgende dagen een huurauto in Zuid-Afrika nodig heeft merkt eigenlijk niks van die hoge benzineprijs. Integendeel zelfs: de waarde van de Rand (ZAR) is recent dermate in waarde gedaald ten opzichte van de Euro (EUR) dat benzine in Zuid-Afrika, ondanks de recente prijsstijging aan de pomp, voor toeristen net iets goedkoper geworden is dan vorige maand. Omgerekend aan de wisselkoers ZAR/EUR van vandaag betaal je aan de pomp 0,93 Euro per liter super in het binnenland, en 0,90 Euro per liter aan de Zuid-Afrikaanse kust. Diesel is in Zuid-Afrika in principe enkel beschikbaar voor professioneel gebruik. De regering heeft geen maximumprijs bepaald, maar diesel kost er momenteel ongeveer 15 Rand per liter (dus iets meer dan benzine). In het Krugerpark en in de andere wildparken van Zuid-Afrika betaal je voor benzine een paar eurocent meer dan de maximale pompprijs omdat parkbeheerders SANParks en Ezemvelo Wildlife een kleine toeslag mogen heffen voor het onderhoud van het wegennet in de wildparken.

Meer info:

(bron : infozuidafrika.be - infozuidafrika.nl - South African AA - 9 febr 2014)