Zuid-Afrika Informatie Zoeken

Nuttige tips over autorijden

Sommige hoofdbanen die geen autosnelweg zijn (met middenberm) hebben vaak maar 1 brede rijstrook in elke richting, maar beide rijstroken hebben dan een brede vluchtstrook. Als je een trager voertuig nadert (meestal een vrachtwagen) zal je merken dat die geheel of gedeeltelijk op de vluchtstrook gaat rijden. Als die vooraf even zijn linker richtingaanwijzer had gebruikt betekent dit dat hij je gezien heeft. Als je die vrachtwagen voorbij gestoken hebt, gebruik dan even de vier knipperlichten om dankie te zeggen.

Als je in jouw achteruitkijkspiegel ziet dat je gaat ingehaald worden, gebruik dan even jouw linker richtingaanwijzer en ga links rijden, geheel of gedeeltelijk op de vluchtstrook. Als die andere auto jou voorbijgestoken is zal hij met zijn vier knipperlichten dankie zeggen; knipper dan eventjes met jouw koplampen om "plesier" (graag gedaan) te zeggen.

Als je in de verte ziet dat een tegemoetkomende auto een andere auto of een vrachtwagen inhaalt, ga dan geheel of gedeeltelijk links op jouw vluchtstrook rijden zodat dat inhaalmanoeuver veiliger kan gebeuren. Je zal merken dat die chauffeur dan even naar jou zal wuiven om dankie te zeggen.

Nogmaals: dit geldt enkel voor een weg zonder middenberm en zonder blauw verkeersbod "snelweg". Op wegen die als snelwegen aangeduid zijn en die een middenberm hebben is de vluchtstrook een pechstrook en daarom, net zoals bij ons, een verboden rijstrook.

Als gemiddelde snelheid tijdens een normale reisdag mag je 80 tot 90 km/u nemen, fotostops inbegrepen maar lunchstops niet inbegrepen. Dat lijkt veel, maar de onderlinge afstand tussen twee dorpen of steden is in Zuid-Afrika vaak enkele tientallen kilometers.

De wegen buiten de bebouwde kom zijn 's avonds niet verlicht. Zonsondergang gaat snel in Zuid-Afrika: in het noorden van het land is er maar een half uurtje tussen eerste duisternis en pikdonker. In het zuiden gaat de zon iets later (en trager) onder. Wanneer gaat de zon onder? Een goed referentiepunt zijn de openings- en sluitingstijden van het Nationaal Krugerpark omdat die tijden aangepast zijn aan de lokale zonsopgang en zonsondergang:

jan : 05u30-18u30
febr : 05u30-18u30
maart : 05u30-18u00
april : 06u00-18u00
mei : 06u00-17u30
juni : 06u00-17u30
juli : 06u00-17u30
aug : 06u00-18u00
sept : 06u00-18u00
okt : 05u30-18u00
nov : 05u30-18u30
dec : 05u30-18u30

Voor wie het Krugerpark bezoekt: de poorten van de rustkampen zelf zijn van november tot januari 's morgens meestal al een uurtje vroeger open dan de algemene toegangspoorten. Je kan dit nakijken op de site van Sanparks.

Normale kantooruren in Zuid-Afrika: 08u-16u. In veel steden (en de voorsteden van grote steden) is er filevorming tijdens de ochtend- en avondspits (= rond 07u30 en rond 16u). Hou daar rekening mee als je naar de luchthaven moet!

In het Krugerpark is de maximum-snelheid 40 km/u op zandbanen en 50 km/u op asfaltbanen; de gemiddelde snelheid is zo'n 25 km/u, fotostops inbegrepen. Ook in het Krugerpark doet men snelheidscontroles, en wie er veel te snel rijdt riskeert zelfs het park onmiddellijk te moeten verlaten. De algemene verkeersregel in het Krugerpark is: alle dieren hebben voorrang en je mag geen dieren opjagen of doen schrikken.

Ook in Zuid-Afrika is GPS al goed ingeburgerd, maar zorg er wel voor dat je vooraf de goede software met de kaart van Zuid-Afrika geladen hebt.

Bij sommige autoverhuurmaatschappijen kan je een gratis cell phone (gsm / mobieltje) krijgen, gesprekskosten niet inbegrepen. Dat is leuk, want naast de eigen gsm heb je dan een toestel waarmee je ter plaatse kan opgebeld worden zonder dat het voor jou een duur gesprek wordt. Als je in Zuid-Afrika opgebeld wordt op jouw eigen mobieltje betaal jij immers internationale gesprekskosten.

Ook al neem je een huurauto met volledige verzekering, toch zullen er enkele uitsluitingen zijn waarbij je zelf zal opdraaien voor de schade. Dat is o.a. het geval voor dronken rijden en een auto laten besturen door iemand zonder rijbewijs. Iets vager worden de algemene voorwaarden over glasschade en schade aan de onderkant van een auto: meestal zijn die twee schadegevallen niet verzekerd. En veel belangrijker: meestal is ook neglicence / severe neglicence (nalatigheid / grove nalatigheid) uitgesloten: dat kan een ongeval op een zandbaan zonder tegenligger zijn. Let dus echt op als je prijzen vergelijkt, want meestal heeft een duurdere auto een betere verzekering. En hou rekening met de franchise voor eigen schade, zelfs bij een omniumverzekering.

Je zal merken dat de tabel "niet inbegrepen in de prijs" bij huurauto's redelijk lang is. Dat kan gaan van een toeslag voor een tweede chauffeur, een drop off fee als je auto afgeeft in een ander kantoor dan waar je hem huurde, een weekend-toeslag, een cross border fee (bv. als je door Swaziland of door Lesotho wil rijden), enz.

Ben je jonger dan 23 jaar? Informeer dan expliciet of je met de huurauto mag rijden.

Een auto vooraf huren is altijd voordeliger dan wanneer je die ter plaatse huurt. Als internationale toerist kan je immers huren aan "onbeperkt aantal kilometers": dat betekent dat je niet moet betalen per gereden kilometer.

Als je beslist hebt welke auto je neemt, overweeg dan toch even of het niet nuttiger zou zijn om toch één model hoger te gaan. Reis je bv. in mei en denk je dat je geen huurauto met airconditioning nodig hebt, denk dan even aan de maximumtemperatuur in het Krugerpark: 30° overdag. Idem voor de bagage als je met meer dan 2 personen reist: denk je echt dat je drie grote valiezen in de koffer van een Golf of Corolla krijgt?

Zuid-Afrikaanse chauffeurs zijn, net zoals bij ons, vaak gehaast in de stad en eerder ontspannen voor lange afstanden. Aan kruispunten en bij inhaalmanoeuvers is er veel meer communicatie dan bij ons, via gebaren uiteraard. Je zal snel de internationale gebaren kennen voor "gaat u meer eerst" of "ik neem nu mijn voorrang" of "oeps, sorry".

Ben je écht bang voor die eerste dag links rijden? Print dan thuis twee keer een grote, geblokte hoofdletter L in fel rode kleur, steek die in je handbagage en kleef die in Zuid-Afrika op de voorruit en achterruit van jouw huurauto. Zo geef je aan leerling-chauffeur te zijn, en dan krijg je ongetwijfeld meer geduld vanwege de Zuid-Afrikanen.

Benzine is overal vlot verkrijgbaar, ook op zondagen en feestdagen. Bijna alle huurauto's rijden op loodvrije superbenzine; tank altijd het hoogst mogelijke octaangehalte. Benzine moet in principe overal cash betaald worden.

Tank zodra de benzinetank van de huurauto half leeg is, maar maak je geen zorgen: tijdens een toeristische reis ga je echt nooit zonder benzine vallen.

Benzine en diesel kosten in Zuid-Afrika even veel, en daarom rijden bijna alle huurauto's er op benzine. Als je Sasol tankt, rij je met benzine uit (Zuid-Afrikaanse) steenkool.

Bijna alle benzinestations zijn met bediening, en het is doodnormaal dat alle ramen dan gekuist worden: een kleine fooi is dan gebruikelijk. Meestal zal men ook vragen of men het oliepeil moet nakijken. Je mag ervan uitgaan dat dit niet nodig is omdat huurauto's echt op regelmatige basis onderhouden worden.

In het binnenland ga je voor benzine meer betalen dan wanneer je tankt langs de kust.

Tank altijd het hoogst mogelijke octaangehalte (meestal 95 of 97).

Ter informatie: prijs van de benzine op 1 mei 2009: R7,10 tot R7,35 per liter, of ongeveer 0,75 euro per liter.

INDELING: