Zuid-Afrika Informatie Zoeken

Wegcode in Zuid-Afrika

Een Europees rijbewijs is verplicht: dat is een rijbewijs waarop in alle talen van de Europese Unie - en dus ook in het Engels - het woord "rijbewijs"' staat. In tegenstelling tot veel andere Afrikaanse landen is autorijden in Zuid-Afrika strikt gereglementeerd en dus veilig. Het verkeersreglement is er echt te vergelijken met het onze.

De meeste verkeerslichten staan aan de overkant van een kruispunt: dat maakt ze eigenlijk beter zichtbaar voor alle auto's die vooraan in de file staan. De wachttijd aan verkeerslichten is er korter dan bij ons, en bovendien komt er na rood nog eerst even heel kort groen+oranje om u te verwittigen dat het groen zal worden. Een verkeerslicht heet in Zuid-Afrika een robot, zowel in 't Engels als in 't Afrikaans. Als je dus een bord met "robot vorentoe" ziet staan betekent dit dat je verkeerslichten nadert.

Er is voorrang van rechts op kruispunten zonder verkeerstekens.

Unieke verkeerstekens zijn de driewegstop en de vierwegstop: alle richtingen moeten dan stoppen, en wie eerst gestopt is mag eerst vertrekken. Het verkeersbord dat zo'n kruispunt aanduidt is het stopteken met een rood cijfer 3 of 4 onder dat stopteken.

Zuid-Afrika heeft ook gordelplicht, en voor rijden onder invloed geldt de 0,5 promille grens (voor buschauffeurs, taxichauffeurs en vrachtwagenbestuurders is het zelfs 0,2).

De maximumsnelheid is 120 km/u op snelwegen, 100 km/u op secundaire wegen en 60 km/u in de bebouwde kom. Snelheidscontroles gebeuren er via radar, draden, speedgun en flitspalen. Men is vooral streng in de bebouwde kom, en bijna elke stad of dorp controleert daar. Zuid-Afrikanen hebben een zware voet; probeer ze niet te volgen, want wie de maximumsnelheid enorm overtreedt in de bebouwde kom riskeert zelfs 24 uur opsluiting in een politiecel.

Op veel secundaire wegen wordt de maximumsnelheid van 100 km/u opgetrokken tot 120 km/u: dit wordt dan met borden "120" aangeduid. Maar op sommige secundaire wegen is de maximumsnelheid dan weer beperkt tot 80 km/u.

Normale minnelijke schikkingen voor snelheidsovertredingen, van toepassing op 1 januari 2009 (opgelet: InfoZuidAfrika is niet aansprakelijkheid als de boete hoger is!):

1 tot 10 km/u te snel: er is kans dat je geen boete krijgt
11 tot 14 km/u te snel: R250
15 tot 19 km/u te snel: R500
20 tot 24 km/u te snel: R750
25 tot 29 km/u te snel: R1.000
30 tot 34 km/u te snel: R1.500
35 tot 39 km/u te snel: R2.500
40 km/u of meer te snel: geen minnelijke schikking mogelijk.

Veel gebruikt excuus door toeristen: "wij hebben geen snelheidsbeperking in de Benelux: bij ons mag je zo snel rijden als je wil".

Een verboden richting wordt aan kruispunten aangeduid met een rode pijl (verboden in te rijden in de richting die de pijl aanduidt).

Bellen of sms'sen achter het stuur - of zelfs jouw gsm (mobieltje) vasthouden als chauffeur - is verboden (R500 boete).

INDELING: