Zuid-Afrika Informatie Zoeken

Binnenlandse Vluchten Zuid-Afrika

Een binnenlandse vlucht nemen is heel normaal in Zuid-Afrika: vanaf zo'n 300 - 400 km gebruiken Zuid-Afrikanen liever het vliegtuig dan de auto. Er zijn dus heel wat Zuid-Afrikaanse luchtvaartmaatschappijen die binnenlandse vluchten aanbieden, en die concurrentie drukt de prijzen. Geen enkele carrier in Zuid-Afrika is onveilig omdat het Zuid-Afrikaans bestuur der luchtvaart (The South African Civil Aviation Authority) strenge normen hanteert.

Net zoals bij de internationale vluchten is er bij de meeste maatschappijen ook de keuze tussen Economy Class en Business Class. Het grote voordeel hier is dat je bij Business Class sneller zal inchecken, dat je bagage na de landing het eerst op de bagageband komt en dat je gebruik mag maken van de faciliteiten van de Business Class Lounges (zoals douches, internet, tv kijken, gratis bar). Maar uiteraard zijn vluchten in Business Class duurder dan in Economy.

Bestaande luchtvaartmaatschappijen met lijnvluchten

In oprichting

  • FlySafair : begint vanaf 17 oktober heeft Zuid-Afrika er een nieuwe low cost bij: Safair/FlySafair. De lagekostenmaatschappij begint met vluchten tussen Kaapstad en Johannesburg, maar zal later ongetwijfeld haar netwerk uitbreiden. Safair zelf is één van de oudste luchtvaartmaatschappijen van Zuid-Afrika, maar de maatschappij was tot nu enkel actief als chartermaatschappij in opdracht van andere luchtvaartmaatschappijen en als vrachtmaatschappij. Zo vliegen de Hercules-vliegtuigen van Safair regelmatig naar Antarctica. Safair voert ook regelmatig vluchten uit voor de Verenigde Naties, in zowat heel Afrika. Safair is overigens ook een beetje Antwerps, want via hoofdaandeelhouder ASL Aviation maakt Safair deel uit van de CMB Group.
  • Fly Go Air : zie update 7 februari 2012 (zie verder)
  • Skywise : op 7 november 2012 heeft het Zuid-Afrikaans ministerie van Transport een vliegvergunning voor lijndiensten afgeleverd aan Cobolar Ltd, een firma die eigendom is van Rodney James (ex-CEO 1time), van Glenn Orsmond (ex-CEO 1 time), van Michael Kaminski (ex-CIO 1 time) en van Johan Borstlap (ex-MD Sun Air). Volgens de eerste berichten wordt de naam van deze nieuwe lagekosten luchtvaartmaatschappij "Skywise South Africa" en vliegen ze vanaf midden 2013 met twee Boeings 737-300 op de route Johannesburg-Kaapstad-Johannesburg. Ons advies: wacht om bij hen te boeken tot ze effectief vliegen, en koop uw tickets in elk geval zo laat mogelijk. Skywise heeft al wel een commerciële vliegvergunning, maar het heeft vandaag (= 11 maart 2013) nog geen Airline Operating Certificate (AOC).

Intussen gestopt - of nooit gestart

  • 1time : 2003-2012 - heel belangrijk : zie updates 2 nov 2012 en 10 nov 2012 (zie verder)
  • Airtime Airlines : niet opgestart
  • Flitestar : 1991-1994
  • Fresh Air : niet opgestart - zie update 18 oktober 2012 (zie verder)
  • Intensive Air : 1993-2002
  • Interlink Airlines : gestopt na enkele vluchten
  • Nationwide : 1999-2008
  • Phoenix Airlines : gestopt na enkele vluchten
  • Santaco Airlines / Taxi Association : gestopt na eerste vlucht
  • Sun Air : 1994-1999
  • Velvet Sky : 2011-2012 : zie update 1 juli 2012 (zie verder)

Recente nieuws updates over Zuid-Afrikaanse luchtvaartmaatschappijen:

Updat Fly Go Air 8 februari 2013 : omdat er nog altijd geen enkele vlucht was uitgevoerd heeft de luchthaven "Kruger International" op 7 februari 2013 de landingsrechten van FlyGoAir ingetrokken. De dag erna heeft de maatschappij haar kantoor verhuisd van Lanseria (Johannesburg) naar Grand (Johannesburg) - beide niet te verwarren met Johannesburg International Airport. De kans dat Fly Go Air ooit zal vliegen is dus heel klein geworden.

Update Fly Go Air 29 november 2012 : de boekingsmodule van Fly Go Air is operationeel (www.flygoair.co.za). Vanaf 10 dec 2012 vliegen ze drie keer per week tussen Lanseria (nabij Johannesburg) en Kruger International (nabij Hazyview). Fly Go Air begint met een Beach 1900 van de Zuid-Afrikaanse luchtvaartmaatschappij CemAir (een Beach 1900 is een turboprop met 18 zitplaatsen). Andere routes worden later bekendgemaakt. Lanseria Johannesburg is een andere luchthaven dan Johannesburg International Airport, de luchthaven waar alle intercontinentale vluchten aankomen en vertrekken.

Update 1time - 10 november 2012 : het North Gauteng High Court van Pretoria heeft op 6 november 2012 het voorlopig faillissement uitgesproken en een curator aangesteld: Tshwane Trust. Dat is gebeurd nadat uit het verslag van de voorlopige bewindvoerder (de zgn. Business Rescuer) bleek 1time een negatief eigen vermogen had van 460 miljoen Rand. Tegenover een schuld van ruim 500 miljoen Rand (45 miljoen Euro) stonden activa voor een totaal van 37.676.000 Rand (3.402.000 Euro). De grootste individuele schuldenaar van 1 time was ACSA - Airports Company South Africa - met een openstaande schuld van 134 miljoen Rand (12 miljoen Euro). ACSA en 1time waren hiervoor een moratorium overeengekomen gedurende twee jaar, maar in die overeenkomst stond ook dat de schuld niet mocht aangroeien: een cash settlement dus. 1time moest alle fakturen van weekdagen de dag erna betalen, en de fakturen voor de weekend-activiteiten moesten tegen vrijdagavond betaald worden. Uit de documenten van de curator blijkt dat 1time hiervoor een extra kredietlijn van de Zuid-Afrikaanse grootbank ABSA had gekregen. Dat krediet was evenwel toegestaan mits een kapitaalsverhoging door FastJet, een Brits-Tanzaniaans bedrijf dat opgericht werd door Sir Helios, de Grieks-Cypriotische oprichter van EasyJet. Stelios Haji-Ioannou, overigens een bona fide zakenman, wil de luchtvaartplannen van multinational Lonrho (eigenaar van Tanziaanse luchtvaartmaatschappij Fly540) en van Rubicon Investments realiseren met FastJet, een regionale lagekosten maatschappij. FastJet zal actief zijn in Tanzania, Kenia, Ghana en Angola. Een samenwerking met een Zuid-Afrikaanse low cost carrier was dus realistisch omdat FastJet daarmee ook voet aan grond zou krijgen in Zuid-Afrika. Maar Stelios Haji-Ioannou wist dat de vloot van 1time daarvoor niet geschikt is. FastJet heeft gekozen voor een vloot van vier nieuwe en zuinige Airbus A319 toestellen, al dan niet aangevuld met even zuinige Embraer E190's. 1time daarentegen vliegt (vloog) met oude en brandstopslurpende MD-80's. FastJet had vanwege de Business Rescuer van 1time en de ABSA-bank tijd gekregen tot 26 november 2012 om die kapitaalsinjectie al dan niet te realiseren. Maar op vrijdag 2 november 2012 was het voor de zoveelste keer drama bij 1time: men had die dag niet de gehoopte ticketverkoop gehaald en er was onvoldoende geld voorhanden om de weekendfaktuur van ACSA te betalen. 1time wilde dan van FastJet een onmiddellijke beslissing, en toen dat antwoord een "nee, tenzij" was, ging het licht uit. 1time heeft dan niet meer de moeite gedaan om met ACSA te onderhandelen: om 15u trok men er gewoon de stekker uit, tot ongeloof en woede van tienduizenden passagiers. Uiteraard geven 1time en ACSA mekaar nu de schuld, maar hun spelletje zwarte piet doorgeven besparen we u...

Update 1time - 2 november 2012 : 1time heeft deze middag alle vluchten gestaakt, zonder enige voorafgaande waarschuwing. Op diverse luchthavens in Zuid-Afrika zijn er nu enkele duizenden passagiers gestrand, en de komende dagen en weken zullen er nog eens enkele duizenden op zoek moeten naar een andere carrier. Als reden van de stopzetting wordt vermeld "omdat een investeerder heeft afgehaakt", maar dat is gewoon de zoveelste leugen van de CEO van deze luchtvaartmaatschappij. De bewindvoerder die op 21 augustus 2012 door de rechtbank werd aangesteld gaat nu alle leveranciers aanschrijven om een inventaris van de schulden te krijgen, en daarna zal hij niet anders kunnen dan de boeken neer te leggen. Wie ongebruikte tickets heeft en die betaald heeft met een kredietkaart dient dringend die kredietkaartmaatschappij te contacteren en terugbetaling te vragen. De belofte vanwege 1time dat ze zullen proberen om de geboekte tickets terug te betalen is een zoveelste leugen. Meer info: Business Day. Over de recente gebeurtenissen bij 1time hebben we dit nieuwsartikel gepubliceerd.

Update 1time - 23 oktober 2012 : ten laatste op 26 oktober 2012 moet de beursgenoteerde holding 1time een schriftelijke verklaring indienen bij de JSE - Johannesburg Stock Exchange - over het verwachte verlies voor de eerste zes maanden van 2012. Dat betekent dat het verlies minstens 20% slechter is dan het verlies van het laatste semester van 2011 - en dat voor een bedrijf dat al onder curatele staat. Ons advies: voorzichtig als u tickets vooraf moet betalen (wat meestal het geval is).

Update Fresh Air - 18 oktober 2012 : Fresh Air is een samenwerking tussen een Zimbabweaans bedrijf en de Zuid-Afrikaanse luchtvaartmaatschappij 1time (zie onderstaande updates). Fresh Air vliegt vanaf 2 nov 2012 tussen Johannesburg en Victoria Falls. Ons advies: overweeg eerder South African Airways of Comair (British Airways) voor die route.

Update Fly Go-Air 18 oktober 2012 : Fly Go-Air kondigt vluchten aan vanuit Lanseria (nabij Johannesburg) naar o.a. Kruger Mpumalanga Airport (Nelspruit), Pietermaritzburg, George en Kaapstad. Ons advies: er is nog te weinig informatie beschikbaar over Fly Go-Air om hen betrouwbaar te kunnen noemen. Ze blijken intussen wel een huurakkoord te hebben met CemAir voor een prachtige Bombardier CRJ-200.

Update 1time - 21 augustus 2012: 1time heeft vandaag bescherming tegen schuldeisers gevraagd. Dat meldt de Zuid-Afrikaanse krant Business Day. 1time wordt onder toezicht geplaatst, conform Artikel 129 van de Zuid-Afrikaanse Companies Act. 

Update 1time - 2 juni 2012 : 1time vliegt sedert vandaag niet langer op Lanseria, de tweede grootste luchthaven van Johannesburg. Volgens CEO Blacky Komani wil 1time zich volledig concentreren op Johannesburg International Airport, onder andere omdat de maatschappij binnenkort enkele nieuwe Afrikaanse routes zal bekendmaken. Johannesburg International Airport is de luchthaven die alle Europese luchtvaartmaatschappijen gebruiken (KLM, Lufthansa, Air France, British Airways, Virgin, enz.). Soms wordt voor Johannesburg International Airport de naam OR Tambo of ORTIA gebruikt. De IATA code is JNB en de ICAO code is FAJS (JS komt van Jan Smuts, de naam die de luchthaven had voor de afschaffing van de apartheid).

Update 1time - 27 april 2012 : op 26 april 2012 heeft de 1Time Group haar resultaten voor 2011 bekendgemaakt, en die zijn verre van schitterend. De luchtvaartmaatschappij 1time maakte 95 miljoen Rand verlies (9,26 miljoen Euro) en de hele 1time Group zelfs 135 miljoen Rand (13,1 miljoen Euro). De externe auditor Nexia SAB&T sluit zijn rapport af met deze Emphasis of Matter paragraph: "Without qualifying our opinion, we draw attention to the Directors' Report in the annual financial statements which indicates that the Group incurred a net loss of R157.224.473 for the year to 31 December 2011, and the current liabilities of the Group exceeded its current assets by R295.032.163 at 31 December 2011. The Directors' Report also indicates that these conditions, along with other matters, indicate the existence of a material uncertainty which may cast significant doubt on the group's ability to continue as a going concern." Niettegenstaande er geen onmiddellijke aanwijzingen zijn dat de luchtvaartmaatschappij van de groep opgedoekt wordt, mogen er toch belangrijke wijzigingen verwacht worden - zoals het schrappen van bepaalde minder rendabele routes. Johannesburg-Kaapstad-Johannesburg is de meest populaire binnenlandse vlucht van Zuid-Afrika, en 1time zal die zeker behouden. Het is niet de meest rendabele route, maar de route moét behouden blijven, wil men geen klanten verliezen aan de getrouwheidprogramma's van de concurrentie.

Update Velvet Sky - 1 juli 2011 : Velvet Sky is de jongste luchtvaartmaatschappij van Zuid-Afrika: haar eerste vlucht was op 22 maart 2011. Ons nieuwsbericht over de start van Velvet Sky kan je hier lezen. Maar dat nieuwsbericht moeten we intussen al corrigeren: op 1 juli 2011 heeft Macdonald Holdings, de holdingmaatschappij die Velvet Sky opstartte, al haar aandelen overgedragen aan Excalibur Aerospace. Nieuwe eigenaar wordt Stephen Nthite, via Excalibur Holdings. Tesamen met een nog onbekende Indische low cost carrier wil Excalibur Aerospace de vloot uitbreiden van één B737-300 naar acht toestellen.

Update Velvet Sky 22 februari 2012: vandaag werden enkele binnenlandse vluchten van Kaapstad naar Johannesburg geannuleerd. Volgens EWN.co.za (Eyewitness News) omdat er een openstaande rekening was bij de maatschappij die de vliegtuigen van Velvet Sky onderhoudt.

Update Velvet Sky 23 februari 2012: vandaag zijn alle vluchten van Velvet Sky geannuleerd. De Zuid-Afrikaanse krant Beeld schrijft op donderdag 23 februari 2012 dat SAA-Technics, dat het onderhoud doet van de drie Boeing 737-300 vliegtuigen van Velvet Sky, eerst betaling wil van alle openstaande fakturen alvorens de Velvet Sky vliegtuigen vrijgegeven worden.

Update Velvet Sky 26 februari 2012 : sedert zaterdag 25 februari 2012 vliegt Velvet Sky weer normaal, al zijn er hier en daar wel wat vertragingen. Volgend spannend moment voor Velvet Sky is de rechtszaak die op 7 maart 2012 voorkomt in het Hooggerechtshof van Pietermaritzburg (de details vind je hier).

Update Velvet Sky 27 februari 2012 : alle vluchten van Velvet Sky zijn geannuleerd tot 5 maart 2012. Velvet Sky is nog niet failliet, want volgens een persbericht van Velvet Sky is dit het plan: "...The suspension will allow the company time to reconstitute its board, and balance sheet, and realign its short-term strategy. It will also allow the company time to properly resolve the disputes with certain suppliers. Customers holding reservations for these dates may choose to change their bookings to a later date, or apply for a refund. The Chairman and Board is confident that the long-term outlook for Velvet Sky is positive, and that developments currently under discussion will significantly improve the company's position." Voor alle duidelijkheid: wie een ticket heeft gekocht mag terugbetaling "vragen" ("apply for refund"). We achten de kans eerder klein dat die terugbetaling er ooit komt...

Update Velvet Sky 4 maart 2012 : "we beginnen niet op 5 maart 2012 terug te vliegen, maar pas op 6 maart 2012. Dat heeft CEO Gary Webb via een sms-bericht laten weten aan de nieuwssite Eyewitness News (n.v.d.r.: Webb is wellicht de enige Zuid-Afrikaan die dit gelooft).

Update Velvet Sky 6 maart 2012 : er komt maar geen einde aan de leugens van Velvet Sky. "De rechtszaak die BP Southern tegen ons heeft opgestart moet eerst afgehandeld zijn", aldus CEO Webb. Anders gezegd: Velvet Sky eist vandaag dat brandstofleverancier BP Southern de openstaande schuld van 29 miljoen Rand laat vallen - en als BP Southern dat niet doet zijn de passagiers hun geld kwijt.

Update Velvet Sky 8 maart 2012 : het KwaZulu/Natal High Court heeft woensdagavond geen beslissing genomen. Er was woensdagnamiddag nog overleg tussen Velvey Sky, haar schuldeisers en de rechtbank, en Velvet Sky legde daarbij een reddingsplan op tafel dat nu onderzocht wordt. De totale schuldenlast lijkt evenwel bijna 100 miljoen Rand (10 miljoen Euro) te zijn - het gevolg vooral van een veel te lage prijzenpolitiek. Maar de voorstellen die Velvet Sky woensdag op tafel legde (cfr dit artikel in news24.com) zijn te absurd om realistisch te zijn: "we gaan de cargo optimaliseren", "als er een nieuwe investeerder komt zijn we gered", "we gaan uitbreiden naar het buitenland", "een bank gaat tickets die een jaar geldig zijn op krediet financieren". Dat Velvet Sky het als nieuwkomer niet gehaald heeft is geen schande. Dat men de passagiers nu al twee weken voorliegt dat men geannuleerde vluchten gaat terugbetalen is wél een schande.

Update Velvet Sky 23 maart 2012 : op 22 maart 2012 heeft de Zuid-Afrikaanse luchtvaartautoriteit CAA (Civil Aviation Authority) de vliegvergunning (AOC) van Velvet Sky geschorst. Officieel enkel tot er duidelijk is over de financiële structuur en de aangekondigde kapitaalverhoging, maar de kans dat Velvet Sky terug gaat vliegen is nu wel heel klein geworden. Eerst moet de openstaande schuld bij leveranciers aangezuiverd worden: zo'n 10 miljoen Euro. En dan moeten de duizenden gestrande passagiers nog vergoed worden die einde februari gestrand waren. Intussen blijkt dat de eigenaars de afhoudingen voor de belastingen en het pensioen niet doorgestort hebben zodat ook het personeel een flinke kater zal overhouden aan hun jaartje Velvet Sky. Vermoedelijk zal het personeel nu zelf het faillissement aanvragen zodat zij de belangrijkste schuldeisers worden.

Update Santaco Airlines 8 januari 2012: Santaco, de South African National Taxi Association, heeft bekendgemaakt dat het toch geen eigen luchtvaartmaatschappij zal oprichten. Het blijft dus bij één vlucht van Santaco Express, met basis in Bisho (provincie Oost-Kaap). Taxivereniging Santaco wilde met Santaco Airlines de passagiers terugwinnen die het de laatste jaren verloor aan Zuid-Afrikaanse lagekostenmaatschappijen. Santaco Express zou starten met één toestel dat het least van AirQuarius. "De plannen voor een eigen maatschappij zijn opgeborgen", zegt Santaco Airlines, "maar we gaan één van de bestaande Zuid-Afrikaanse luchtvaartmaatschappijen overnemen". Op Zuid-Afrikaanse luchtvaartforums wordt dat bericht niet echt ernstig genomen...

Klik hier voor meer informatie over luchthavens in Zuid-Afrika.

 

Wisselkoers Omzetter

Vul enkel het om te zetten bedrag in, zonder punt of komma in dat getal en zonder symbool (zoals €). Klik daarna op "omzetten" (en niet op de enter-toets).
Bedrag:
Van:
Naar: